Op zoek naar trots
“Ik ben eindelijk terug trots om voor mijn bedrijf te werken.”
Dit waren de verrassende woorden van een CEO als feedback op onze strategische eindpresentatie. Ze kwamen pas na een lange stilte, en deze woorden hebben me nooit meer losgelaten.
Niet omdat deze woorden ons trots maakten op het werk dat we als team zonet hadden neergezet, maar omdat ik me tot op die dag nooit had kunnen inbeelden dat een CEO niet trots zou kunnen zijn op het bedrijf dat hij of zij leidt.
Sinds die dag is de fascinatie voor trots altijd wel ergens sluimerend aanwezig geweest,…
Trots en energie, als we medewerkers interviewden over wat hen motiveerde in hun job en ze met trots vertelden over hun verwezenlijkingen, als het management waaraan we de nieuwe visie & merkverhaal presenteerden opnieuw hun schouders rechtten, trots zorgt voor een positieve bedrijfscultuur…
“Ik krijg kippevel als ik dit lees”
“Ik zou graag hebben dat alle medewerkers trots zijn om voor hun bedrijf te werken.”
Een purpose helpt bedrijven om medewerkers niet alleen duidelijk te maken waar het voor staat en waar het maatschappelijk zijn relevantie vindt, een purpose helpt ook om medewerkers een zinvol inzicht te geven, een verbinding met het bedrijf en met al hun collega’s. Al te vaak struikelen we in management meetings over jargon, maar in wezen moeten we leren dat emoties realistischer zijn dan jargon en dashboards.
Benefit 1
Trots zorgt voor zinvol en zingevend werk. Een goede purpose, visie, statement geeft mensen energie en richting om wat ze doen te verbinden met waarom ze het doen.
Benefit 2
Trots zorgt voor een duurzaam engagement. Trots kunnen zijn op je bedrijf houdt in dat tegenslagen beter verwerkt en successen beter gevierd kunnen worden. (passender, nuttiger)
Benefit 3
Trots zorgt verbondeid. Trots geeft identiteit en groepsgevoel.