“Als studenten zeggen niet trots te zijn op de UGent, dan breekt mijn hart”
Petra De Sutter, Rector UGent
Petra De Sutter wordt de nieuwe rector van UGent. Met een klinkende overwinning op zak staat ze nu voor de uitdaging om een nieuwe cultuur uit te tekenen. Dat ze van cultuurverandering een prioriteit maakt, toont niet alleen dat ze goed heeft geluisterd naar wat nodig is, bovendien heeft zij ook een duidelijke visie op wat die verandering mogelijk moet maken: trots! In een interview met De Standaard schets de toekomstige rector de context om het belang van trots perfect te kaderen.
Zwakke culturen bezwijken onder druk
Wat gebeurt er als cultuur, afspraken, rituelen en waarden niet meer ter harte worden genomen? Wat als er kritieke situaties ontstaan waarin een visie of beleid onder druk komt te staan?
Het leiderschap en de waarden van UGent werden recent meermaals ernstig op de proef gesteld. Een hele reeks van crisis-situaties en schandalen hadden nood aan uitleg, antwoord en actie. Protesten tegen lezingen, toxische relaties , reacties op internationale conflicten, vervalsingen,… telkens weer werd de organisatie uitgedaagd om zich te verantwoorden vanuit een visie, of zich te gedragen naar gedeelde waarden.
“Zowel personeel als studenten geven vaak aan niet trots te zijn om aan onze instelling te werken of les te volgen. Wel, daar breekt mijn hart van. Ze lijden onder de vele schandalen in de media en de scheeflopende relaties op de werkvloer. Er zijn te veel verhalen van mensen die hier vol engagement starten, maar door wantrouwen of ongenoegen afhaken. Ik schrok echt van de omvang.”
Waar trots aanwezig is, ontstaat een positieve dynamiek die mensen energie geeft en samenwerking versterkt. Maar als trots ontbreekt, begint de motor van een organisatie te haperen. Medewerkers voelen zich minder betrokken of vervreemden zelfs van het bedrijf. Cynisme, hoger verloop, eilandjeswerking en een afbrokkelende reputatie zijn vaak duidelijke signalen van een onderliggende ‘trotscrisis’.
Vier Bouwstenen voor een trotse cultuur
Hoe ga je nu aan de slag? Trots ontstaat niet toevallig. Bedrijven en organisaties bouwen daar bewust en systematisch aan. Op basis van onze ervaring zien we vier essentiële bouwstenen die het fundament vormen voor een trotse en succesvolle organisatie. Petra De Sutter vermeld er alvast 2 in haar interview:
Onze focus ligt op de instelling zelf, op de cultuur. In alle verhalen die we hoorden, was de boodschap: we missen strategie, visie en identiteit.
Visie en identiteit zijn alvast 2 fundamenten waar UGent op moet focussen. Wat zijn nu de vier essentiële bouwstenen om te bouwen aan een trotse cultuur:
1. Een betekenisvolle visie en purpose
Trots groeit pas écht wanneer medewerkers zich kunnen identificeren met de positieve impact van hun werk, zowel intern als extern.
2. Een sterke en zichtbare identiteit
Een helder merk zorgt voor herkenbaarheid en maakt zichtbaar waar het bedrijf voor staat. Zo creëert het ruimte voor medewerkers om het met trots te vertegenwoordigen.
3. Een duidelijke werkgeversbelofte en waarden
Waarden die samenwerking en persoonlijke groei sturen, bouwen niet alleen aan een sterke cultuur, maar geven mensen ook een gevoel van eigenwaarde en trots.
4. Leiderschap dat verbindt en ruimte maakt
Trots komt niet alleen voort uit goede resultaten, maar vooral uit het gevoel dat je ertoe doet en dat je bijdrage telt binnen het grotere geheel.
“Ik heb geleerd dat je als organisatie niet op je kerntaken kunt focussen als er geen verhaal is waar mensen achter staan. We gaan dus de trots aanwakkeren. Dat start bij leiderschap. En via leading by example moet dat uitmonden in een cultuuromslag.”
Over de diverse cultuur projecten die ik met mad about you begeleidde blijkt steeds opnieuw dat trots niet zomaar een ‘bijproduct’ is van een geslaagd project, maar omgekeerd het noodzakelijke fundament is voor echte verandering. Bedrijven die inzetten op trots bouwen aan meer dan merkbekendheid of reputatie; ze creëren positieve energie, duurzame betrokkenheid en creatieve veerkracht, van op de werkvloer tot de in boardroom.
Deze en andere inzichten vind je ook terug in het whitepaper dat ik schreef voor mad about you.